Mobile-first nu nog belangrijker voor SEO
Dirk Jan Laros · 7 minuten leestijd · Gepubliceerd op 3-7-2024

Het groeiende belang van Mobile-First voor SEO

Sinds 2015 heeft Google Zoeken zich steeds meer gericht op mobiele apparaten, vooral na de introductie van de mobielvriendelijke update. In 2016 begon Google met mobile-first crawlen en indexeren. Deze belangrijke verschuiving betekende dat Google Zoeken de inhoud zou indexeren zoals deze door gebruikers werd gezien wanneer ze een website op hun mobiele telefoon bezochten. Het crawlen en indexeren als een smartphone werd een cruciale verandering in de infrastructuur van Google, die niet alleen gevolgen had voor de zoekmachine, maar ook voor het openbare internet. Nu moeten mobiele webpagina’s net zo uitgebreid zijn als hun desktop-tegenhangers.

Nu moeten mobiele webpagina’s net zo uitgebreid zijn als hun desktop-tegenhangers

De opkomst van Mobile-First

Door de jaren heen is het mobiele internetverkeer blijven groeien. In sommige regio’s gebruiken mensen bijna uitsluitend hun telefoon om toegang te krijgen tot internet. Deze trend onderstreept het feit dat een aanzienlijk deel van het internet nu mobielvriendelijk is! Het is een compliment voor website-eigenaren, SEO-specialisten, webontwikkelaars, ontwerpers en iedereen die zich heeft ingezet voor de ontwikkeling van het mobiele internet!

Wat verandert er?

Momenteel zijn er websites die niet goed functioneren op mobiele apparaten. Problemen variëren van foutmeldingen voor mobiele gebruikers tot het blokkeren van de mobiele versie van een site via robots.txt. Hoewel de desktopversie mag worden gecrawld, is het verrassend dat sommige sites (soms onbedoeld) voorkomen dat hun mobiele versies worden geïndexeerd. Dit is een instelling die webbouwers zoals wij of jouw marketeer kunnen aanpassen. Het is belangrijk om deze configuratie te controleren zodat je geen potentiëel misloopt.

Een ander veelvoorkomend probleem doet zich voor wanneer alle pagina’s op de mobiele site doorverwijzen naar de startpagina. Helaas kan Google deze problemen niet rechtstreeks oplossen; ontwikkelaars moeten deze aanpakken. Daarnaast zal Google proberen deze sites te crawlen met behulp van de oude desktop-Googlebot.

Is een mobielvriendelijke website nodig voor hoge Google-score?

Hoewel het niet absoluut essentieel is om een ​​mobielvriendelijke website te hebben (bijvoorbeeld als je je niet op mobiele bezoekers richt), is het wel van cruciaal belang als je die doelgroep wilt bereiken. Mobielvriendelijk zijn betekent dat jouw website toegankelijk is op kleine schermen, waardoor knoppen, tekst en afbeeldingen goed worden weergegeven. Helaas heeft niet elke ondernemer dit aspect volledig geoptimaliseerd.

Google streeft ernaar om vanaf 5 juli het crawlen met de oude desktop Googlebot zoveel mogelijk te beperken. Dit kan grote impact hebben op oudere websites die geoptimaliseerd zijn voor deze oudere bot! Heb je een website die al wat jaren mee gaat? Houd dan vanaf deze datum goed je bezoekersaantallen in de gaten.

Laat jouw website controleren

Je kunt je website op verschillende apparaten testen, of zelfs via online tools laten controleren op een goede toegankelijkheid. Maar voel je vooral vrij ons even bellen of mailen als je dat allemaal teveel gedoe vindt. Wij controleren gratis en vrijblijvend jouw website.

Snel aan de slag!
Of nog een vraag?

stuur een e-mail naar
info@q2-software.nl
of bel 085 06 06 133